My Photo
Name:
Location: Oslo, Oslo, Norway

Livet er en reise. Jeg tror at vi mennesker er et produkt av våre opplevelser. Denne bloggen ble først og fremst opprettet som en dagbok for sanselige inntrykk underveis på turer jeg oftest utfører på egenhånd. Høst og tidlig vinter i 2019 la jeg ut på en 10 ukers reise gjennom Malta, Kypros, Libanon, Jordan og Oman. Det meste av turen ble gjennomført på egenhånd. Unntakene var i Jordan der venninne Anne-Kari var sammen med deg de fleste dagene, og Oman der kollega Kristin møtte meg for 10 dager. Jeg fløy av gårde den 12. oktober og kom hjem en mørk, våt og ugjestmild førjulsdag; 20. desember. Så kom 2020 og en pandemi som satte stopper for videre globetrotting. Har i alle fall fått dokumentert en soloreise til Andøya og Vesterålen. Nå er det mer i vente. Et nytt ord er kommet ut av pandemien. Workation. Passer meg utmerket. Har stor tro på at med god planlegging vil jeg kunne reise, oppleve og jobbe samtidig.

Saturday, July 08, 2006


"Så gikk det oppover de buktende grusveiene mellom åsene, en etter en og skritt for skritt på de nakne, lydløse føttene, på samme måten som den engang gikk nedover gjennom regnskogen i Afrika. Jo høyere den lille kolonnen kom opp, jo flere øyer dukket opp, og jo mere hevet horisonten seg i øst. Jorden og himmelen møttes der hvor slavenes skip var kommet til syne. Ropene og rumlingen fra vognene i Charlotte Amalia og Christiansted døde bort, en stor stillhet senket seg over det solmettede landet. Man kunne høre vinden hviske i sukkerrørene langs veien, de var så høye at en mann til hest kunne gjemme seg i dem. På toppen av en bakke sto en sukkermølle og klapret i den samme vinden. Det var Norøstpassaten som hadde ført dem over Mellompassasjen. Nå var de fremme. Siste akt i slavenes lange drama var begynt. Under dem strakte havet seg, skinnende hvitt i motlyset eller mørkeblått og rolig, alt ettersom de så det fra St. Thomas eller St. Croix. Solen skinte på de grønne øyene. Vakrere landskap fantes ikke på jorden, sa man alt dengang. Det liknet paradiset."
Fra "Slavenes skip" av Thorkild Hansen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home