My Photo
Name:
Location: Oslo, Oslo, Norway

Livet er en reise. Jeg tror at vi mennesker er et produkt av våre opplevelser. Denne bloggen ble først og fremst opprettet som en dagbok for sanselige inntrykk underveis på turer jeg oftest utfører på egenhånd. Høst og tidlig vinter i 2019 la jeg ut på en 10 ukers reise gjennom Malta, Kypros, Libanon, Jordan og Oman. Det meste av turen ble gjennomført på egenhånd. Unntakene var i Jordan der venninne Anne-Kari var sammen med deg de fleste dagene, og Oman der kollega Kristin møtte meg for 10 dager. Jeg fløy av gårde den 12. oktober og kom hjem en mørk, våt og ugjestmild førjulsdag; 20. desember. Så kom 2020 og en pandemi som satte stopper for videre globetrotting. Har i alle fall fått dokumentert en soloreise til Andøya og Vesterålen. Nå er det mer i vente. Et nytt ord er kommet ut av pandemien. Workation. Passer meg utmerket. Har stor tro på at med god planlegging vil jeg kunne reise, oppleve og jobbe samtidig.

Sunday, June 04, 2006

• Metro t/r Newcastle flyplass og sentrum av byen
  • Leiebil fra Avis

INSPIRASJON:

• TV-serien "Med hjarta på rette staden"
  • Fotoboka "The British Isles - a photographic journey" av Philip Clucas.

REISERUTE:

• Dag 1: Fly fra Stavanger til Newcastle. Metro fra flyplassen til sentrum av byen, hvor vi overnattet på romantiske Waterside Hotel på Quayside. Tilbrakte sein ettermiddag og kveld på Quayside hvor vi utforsket alt fra spisesteder og puber, til de mange forskjellige brokonstruksjonene over elva Tyne.
  • Dag 2: Tilbrakte formiddagen i shoppingstrøket. Tok metroen tilbake til flyplassen, hvor vi plukket opp leiebil hos Avis. Kjørte sørover kysten til Whitby, hvor vi tilbrakte hele ettermiddagen. Fish & Chips på havna, gatemusikanter, rusletur i gamlebyen, ekte "Afternoon Tea" på et tehus, St. Mary's Church hvor flere Dracula-filmer er innspilt, og audio-tour i den gamle klosterruinen Whitby Abbey. Sen ettermiddag kjørte vi videre sørover til den idylliske, blomstrende fiskerlandsbyen Robin Hoods Bay - kjent for sin smuglervirksomhet fra tideligere tider. Overnattet på North Cliff Bed & Breakfast. Tilbrakte kvelden med å utforske havna, de trange gatene og pubene - hvor det ble avholdt en folkemusikkfestival - over hele den lille byen.
  • Dag 3: Kjørte over velkjente Yorkshire Moors, og satte bilen i fra oss i Pickering. Der kjøpte vi billett med North Yorkshire Moors Railway til Goathland, bedre kjent som Aidensfield. Der trasket vi rundt i byen og så de fleste stedene fra TV-serien; jernbanestasjonen, puben, sentrum, garasjen, skolen, kirken og Mr. Greengrass' rotete bondegård. Utenfor landsbyen er det oppmerkede stier av variabel lengde, og vi fulgte en av dem i øs, pøs regn. Etter en obligatorisk Afternoon Tea tok vi toget tilbake til Pickering. Kjørte videre til den bitte lille bygda Eachwick i nærheten av Newcastle flyplass, hvor vi overnattet på Hazel Cottage, som er en ekte "farmhouse bed & breakfast".
  • Dag 4: Full English breakfast, før vi kjørte til flyplassen. Leverte inn leiebilen, og fløy hjem igjen til Stavanger.

UTDRAG FRA REISEDAGBOKA MI

Newcastle 07.06.02: "...Byen lå like utenfor hotelldøra vår. Quayside er et gammelt havnestrøk i Newcastle, som nå er restaurert i stor stil. Det er her det er størst konsentrasjon av barer, puber og restauranter. Alt på metroen fra flyplassen hadde vi oppfattet at England hadde slått Argentina 1 - 0 i fotball-VM, og når vi entret gatene i Quayside klokka 8 om kvelden, hadde horder av Geordies inntatt byen. En nokså ensartet bande. De fleste tilhørende den yngre, mannlige delen av befolkningen, samtlige med ENGLAND på ryggen, ølboksen i høyre hånd, Englandsflagget i den venstre. Ropende, hoppende, sprettende. Noen ytterst få, men dog desto mer oppsiktsvekkende, med buksene rundt anklene og resten fritt dinglende. Her fantes ikke beskjedenhet. Vi kom oss inn på en italiensk restaurant hvor vi fikk anvist et hjørnebord for to. Inntok verdens beste pasta sammen med verdens beste rødvin i et unikt rustikt miljø. Her hadde faktisk folk klærne på!"

Robin Hoods Bay 08.06.02: "... vårt herberge ligger på klippekanten over Robin Hoods Bay. Det er bare en bahaglig spasertur ned til selve "byen". det er så bratt og smalt nedover, at bare de innfødte har tillatelse til å ferdes på hjul. Mursteinshus, klatrende blomster, trapper og smale brosteinslagte gater/stier over alt, og i bunnen kommer Nordsjøen brusende inn. Det er stor fjære, og fiskebåtene er dratt opp på land. En av stedets yndlingsgeseftigelser er å vandre på denne fjæra. Vi nordboere finner imidlertid de engelske, små pubene verdt en studie. Det kommer musikk ut fra hvert eneste vanningshull, og det er stappfullt over alt. Ved første øyekast virker det som en dyd av nødvendighet å ha med gitar for å i det hele tatt få lov til å slippe inn. Alle har gitarer! Og alle synger! Dette finner jeg særdelses interessant. Står og strekker hals utenfor en dør, og så kommer innpasset av seg selv i form av sangen "Dead Flowers". Den kan jeg teksten på! Jeg synger i av høy hals, og smokk så er jeg innenfor døra. Det var inngangsbilletten! Det viser seg å være Folk Music Fetival i lille Robin Hoods Bay denne helga. Det går i musikk og jamming på hver eneste pub. Mest engelsk folkemusikk, men flere av dem er kjente for oss nordmenn, så det er lett å nynne med."