My Photo
Name:
Location: Oslo, Oslo, Norway

Livet er en reise. Jeg tror at vi mennesker er et produkt av våre opplevelser. Denne bloggen ble først og fremst opprettet som en dagbok for sanselige inntrykk underveis på turer jeg oftest utfører på egenhånd. Høst og tidlig vinter i 2019 la jeg ut på en 10 ukers reise gjennom Malta, Kypros, Libanon, Jordan og Oman. Det meste av turen ble gjennomført på egenhånd. Unntakene var i Jordan der venninne Anne-Kari var sammen med deg de fleste dagene, og Oman der kollega Kristin møtte meg for 10 dager. Jeg fløy av gårde den 12. oktober og kom hjem en mørk, våt og ugjestmild førjulsdag; 20. desember. Så kom 2020 og en pandemi som satte stopper for videre globetrotting. Har i alle fall fått dokumentert en soloreise til Andøya og Vesterålen. Nå er det mer i vente. Et nytt ord er kommet ut av pandemien. Workation. Passer meg utmerket. Har stor tro på at med god planlegging vil jeg kunne reise, oppleve og jobbe samtidig.

Saturday, June 24, 2006

Wittenberg. Husbytte i tidligere Øst Tyskland.

TYPE REISE:
Kombinert biltur og husbytte gjennom Home Link International/ Norsk Boligbytte. Vi byttet også sykler.

PLANLEGGING:

• Opprettet medlemskap i Norsk Boligbytte, som er den norske delen av Home Link International.
  • Kom i mailkontakt med flere medlemmer av oranisasjonen, hvor valget til slutt falt på familien Klingner i Lutherstadt Wittenberg.
  • Videre mailkontakt og planlegging med Klingner. Oversendelse av turistbrosjyrer fra hverandres regioner.

LITTERATUR:

• Lonely Planets' "Germany"

REISERUTE:

• Color Line mellom Kristiansand og Hirtshals
  • Hirtshals - Aabenraa. Overnattet privat hos Maria som leide ut to rom i kjelleren - like ved vandrerhjemmet i Aabenraa.
  • Aabenraa - Wittenberg

• Wittenberg - Sassnitz
  • Scandlines mellom Sassnitz, Tyskland, og Trelleborg, Sverige.
  • Trelleborg - Kungsbacka. Overnattet på Hotell Nattmössan, et trivlig familiehotell m/bowling i utkanten av Kungsbacka.
  • Kungsbacka - Oslo. Overnattet 2 netter på Perminalen, like ved Karl Johans gate. Billig og svært sentralt.
  • Oslo - Figgjo

HØYDEPUNKTER I OG OMKRING LUTHERSTADT WITTENBERG:

• Altstadt Wittenberg; gamlebyen, med sine koslige uteresturanter, ærverdige kirker og smau.
  • Fotballandskamp med Klingners vennefamilie; Pohl, på en utmark omkranset av sovjetblokker.
  • Den lille byen Wörlitz, med piknikk i den Engelske Hagen og senere kaffe og kake på det idylliske torget.
  • Sykkelturer
  • Konsentrasjonsleiren Sachsenhausen i Oranienburg.
  • Flere togturer til Berlin med severdigheter og opplevelser som Berliner Zoo, Kurfürstendam, TV-tårnet på Alexanderplatz, den gjenværende muren i Mühlenstrasse, Love Techno Parade, Reichstag, Brandenburger Tor, Potsdamer Platz m/blant annet Filmmuseum Berlin, Friedrichstrasse og Checkpoint Charlie.
  • Den brune GDR-byen Colditz med sitt interessante slott og Escape Museum.
  • Besøk av våre venner fra Traventhal.
  • Hundertwasser Schüle
  • Bading og rekreasjon ved Bergwitz See
  • Potsdam m/eventyrlig vakre Sanssouci Park
  • UFA Film Studios, Babelsberg

HØYDEPUNKTER UNDERVEIS:

• Millitary Tattoo, yrende folkeliv og tivoli i den danske byen Aabenraa
  • Akershus Slott, Aker Brygge, Slottet, Zoologisk Museum, Munch Musèet og Vigelandsparken i Oslo
  • Sen ettermiddag og kveld sammen med Franziska, Martina og Dietmar Klingner i Oslo.

UTDRAG FRA REISEDAGBOKA:

8. juli 2003: Bilen kjentes ikke helt god ut lenger. Dugde liksom ikke på den tyske autobahn for den begynte å skjelve så fryktelig bare vi kom opp i litt hastighet. Helmer og Marcus dro ut om morgenen for å finne et veleignet verksted i by'n. Gunvor og jeg hadde en lengre frokost før vi satte oss på syklene. Nedover mot den gamle bykjernen bar det, på grusveier og siden asfalt - i solskinn og fint vær. Der møttes alle 4, men Helmer var ikke god selv, så gikk for å ta seg en hvil. Jeg og ungene utforsket de sentrale gatene, shoppet litt, og gikk innom det interessante museumet Wittenberger Haus der Geschicte, som viste oss hvordan folk bodde under GDR-regimet. Museumet var utrolig levendegjort, og vi gikk fra leilighet til leilighet, fra tidsepoke til tidsepoke, og kikket til øyet ble stort og vått. Siden møtte vi Helmer til lunch, som vi hadde i et nydelig, restaurert, stille smau. Helmer og Marcus dro til verkstedet for å hente en ferdig overhalt bil, mens vi kulturinteresserte jentene tok turen innom det gamle rådhuset midt på markedsplassen. Der var det en utstilling som viste kristlig kunst fra det 20. århundre, med tegninger blant annet av Picasso og Chagall. Hadde en deilig sykkeltur hjem. Kvelden gikk med til grilling i vår koslige hage, og drøs med naboene og deres gamle Opa over hagegjerdet. Fikk en innføring i hvordan livet artet seg, både på nåværende tidspunkt og under jernteppet.

17. juli 2003: Nok en gang befant vi oss på toget til Berlin. Hadde liksom ikke gjort oss ferdige med denne fasinerende byen som jeg på forhånd trodde var både kald og stygg. Berlin er bare Berlin, uten sidestykke til noen annen hovedstad jeg har opplevd. Så pulserende, så full av overraskelser, så rotete og så utrolig fengende og interessant. Og utrolig lett å ta seg frem i, enten til fots eller med tog. Marcus bestemte sist vi var inne, så denne dagen var det vi voksne som tok styringa. Vi hoppet av på stasjonen i Friedrichstrasse og gikk til Riksdagsbygningen. Planen var å gå opp i glasskuppelen, men ombestemte oss da vi fikk se den lange køen av turister. Vi hadde tross alt sett Berlin ovenfra tidligere, fra TV-tårnet på Alexanderplatz. Vi gikk videre det korte stykket til Brandenburger Tor, som gjorde et mektig inntrykk. Vi fortsatte videre mot Potsdamer Platz, og beveget oss dermed inn på verdens største byggeplass. Først forbi et stort område som skal bli til et kjempemessig minnesmerke over Myrdede Jøder i Europa. Siden forbi et parkeringsanlegg hvor Lonely Planet sladret om at Førerbunkeren var begravd under. Etter flere utallige heisekraner og anleggmaskiner, kom vi frem til det som foreløpig er bygget opp av Potsdamer Platz. De to store sentrene til Sony og DaimlerChrysler. Vi brukte mest tid på Sonysenteret, hvor vi havnet først på det hypermoderne Filmmuseum Berlin. Personlig syntes jeg Marlene Dietrich-samlingen av kostymer og klær gjorde størst inntrykk. Siden så den øvrige del av familien en 3D-film, mens jeg tok en tur over til teateret og DaimlerChrysler-bygget. Havnet deretter på en australsk restaurant, med mye interessant på menyen. Til slutt løp vi beina av oss for å rekke bortom Checkpoint Charlie før siste toget til Wittenberg. Nok en dag full av inntrykk, men den ble avsluttet me vask og klargjøring av huset. Morgenen etter var det å ta farvel med vårt lille hjem i Brahms Weg.