My Photo
Name:
Location: Oslo, Oslo, Norway

Livet er en reise. Jeg tror at vi mennesker er et produkt av våre opplevelser. Denne bloggen ble først og fremst opprettet som en dagbok for sanselige inntrykk underveis på turer jeg oftest utfører på egenhånd. Høst og tidlig vinter i 2019 la jeg ut på en 10 ukers reise gjennom Malta, Kypros, Libanon, Jordan og Oman. Det meste av turen ble gjennomført på egenhånd. Unntakene var i Jordan der venninne Anne-Kari var sammen med deg de fleste dagene, og Oman der kollega Kristin møtte meg for 10 dager. Jeg fløy av gårde den 12. oktober og kom hjem en mørk, våt og ugjestmild førjulsdag; 20. desember. Så kom 2020 og en pandemi som satte stopper for videre globetrotting. Har i alle fall fått dokumentert en soloreise til Andøya og Vesterålen. Nå er det mer i vente. Et nytt ord er kommet ut av pandemien. Workation. Passer meg utmerket. Har stor tro på at med god planlegging vil jeg kunne reise, oppleve og jobbe samtidig.

Saturday, October 28, 2006

4 dager i vinter-Krakow





FORBEREDELSER:
http://www.krakow.pl/en/

REISEMÅTE:
Norwegian Stavanger-Oslo-Krakow
I Polen kom vi oss frem til fots, med taxi (billig!), buss og tog

OVERNATTING:
Batory Family Hotel. Et utrolig koselig hotel med sjarme, hjelpsom betjening og god mat, 12 minutters gange fra gamlebyen


OPPLEVELSER:

  • Julemarkedet og bodene på Rynek Glowny (torget). Inkluderte julegaveinnkjøp og varm, krydret rødvin
  • Bluesklubber og jazzkjellere
  • Wawel slott og elva med samme navn
  • Lunch hjemme hos Krystyna Lewek i Al. Pokoju
  • Saltgruvene i Wieliczka, og opplevelsesrikt restaurantbesøk på Karczma Halit
  • Koslige kafeér. Siesta Cafe kan spesielt anbefales for sitt interiør, sin kaffe og sin ostekake
  • Mange restauranter og masse god mat.
  • Kazimierz, den jødiske bydelen hvor blant annet filmen "Schindlers Liste" er innspillt
  • Togtur til Oswiecim (bedre kjent som Auschwitz), med guidet vandring i et iskaldt Birkenau
  • Privat klassisk familiekonsert på Marian Lewek's hotell i Jaworzno, med Tamara og Konrad Lewek

MUSIKKSTEDER:




0 Comments:

Post a Comment

<< Home